Zaměření školy
Základním záměrem školy je společně vytvářet klidné, bezpečné a radostné prostředí, ve kterém se dítě cítí akceptováno, přijímáno se všemi svými projevy, nápady a zvláštnostmi.
Vzdělávací program naší mateřské školy je zaměřen v souladu s platnými předpisy pro předškolní vzdělávání na všestranný rozvoj osobnosti dítěte. Naším cílem je, aby si děti osvojily základy klíčových kompetencí RVP PV. Tyto kompetence jsou předpokladem k dalšímu vzdělávání. Program je koncipován tak, aby vyhovoval individuálním potřebám a možnostem dětí.
Filozofií školy je zaměřovat se na zlepšení tělesné zdatnosti, vedení dětí ke zdravému životnímu stylu a k podporování pohybových dovedností. Pohyb vnímáme jako důležitý prostředek dětského objevování světa, k seznamování s prostředím i ke komunikaci a sbližování dětí navzájem, je prostředkem získávání sebevědomí, soupeření i spolupráce. Logopedická prevence a péče, včasná diagnostika a zahrnování činností vedoucích ke zlepšení celkové komunikace u dětí je rovněž jednou z našich priorit a nedílnou součástí všech TVP.
Cíle chceme naplňovat především pomocí hry a jako nejvhodnější metodu považujeme prožitkové učení, kooperativní učení hrou a činností a spontánní sociální učení. Učitelka naší mateřské škole se stává především partnerem a poradcem dítěte, pozorovatelem i terapeutem.
Vzdělávací obsah
Základem vzdělávacího obsahu je hra, která je pro dítě nejpřirozenější a rozvíjí všechny oblasti vývoje dítěte. Dalším prostředkem jsou spontánní, polořízené a řízené činnosti. Obsah se odvíjí i od předem nepředvídatelných životních situací. Snažíme se, aby vzdělávání probíhala individuálně i skupinově.
Tematický název Školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání je:
„Cestou vedlejší i hlavní do celého světa“
Vzdělávací obsah je zahrnut v pěti základních tématech, která jsou pro přehlednost výše znázorněna v grafu. Z témat plánujeme podtémata, která jsou součástí třídních plánů a k nahlédnutí v jednotlivých třídách. Pro jednotlivá podtémata vybírá učitelka klíčové kompetence, která jsou naplňována dílčími cíli. Snažíme se prací obsáhnout vždy všechny vzdělávací oblasti, tak tím i inteligence (dle Gardnera), jako je verbální, logicko-matematická, prostorová, hudební, tělesně kinestetická, interpersonální, intrapersonální a přírodní. Podtémata vycházejí i z rytmu roku, z konkrétních potřeb dětí i z nepředvídatelných situací.
Vzdělávací obsah je realizován záměry učitelek v již zmiňovaných pěti oblastech vzdělávání, které se vzájemně ovlivňují, viz. RVP PV:
Záměrem předškolního vzdělávání je rozvoj každého dítěte po stránce fyzické, psychické i sociální a vést je tak, aby na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou zvládat, pokud možno aktivně a s osobním uspokojením, takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny a zároveň ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně očekávají.
Mateřská škola by měla sledovat proto tyto rámcové cíle:
Klíčové cíle reprezentují cílovou kategorii, vyjádřenou v podobě výstupů, jsou to soubory předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého jedince. Jsou to soubory činnostně zaměřených a prakticky využitelných výstupů, které se propojují a doplňují.
Pro etapu předškolního vzdělávání jsou za klíčové dle RVP PV považovány kompetence:
Všechny vzdělávací cíle a kompetence se shodují s rámcovými cíli a klíčovými kompetencemi RVP PV.
Vím, kdo jsem a kam patřím
Cíl: Poznávat sám sebe, identita
Činnosti a situace spojené s uvědoměním a prožíváním své identity a osobních rolí, které dítě neustále prožívá a se kterými se setkává, příprava na role a situace, se kterými se v budoucnu může setkat. Dítě poznává a učí se vnímat své tělo, uvědomuje si své emoce, učí se zvládat nové situace, získává zdravé sebevědomí, uvědomuje si své schopnosti.
Příklady témat: Po prázdninách do školky, Čím budu, až vyrostu, Když se narodíme, To jsem já
Starám se o své zdraví
Cíl: Výchova ke zdravému životnímu stylu
Činnosti a situace spojené s vytvářením zdravých životních návyků - péče o zdraví své i druhých, bezpečnost, tělesnou i duševní pohodu svou i druhých, upevnění hygienických návyků, seznámení se zásadami zdravé výživy a vlivy pohybových činností na zdraví.
Příklady témat: Když jsem zdravý, vše mě baví, Doktora se nebojíme, Bacilů se nebojíme, Aby se nestala nehoda
Nejsem na světě sám
Cíl: Naučit se žít ve skupině, ve společnosti
Činnosti spojeny s prožíváním dějů i změn ve společnosti, v které dítě žije, vytváření základních návyků společenského chování, učení se porozumět vztahům mezi lidmi, hodnotám, toleranci, řešení situací, vzájemné pomoci a spolupráci.
Příklady témat: Hurá do školky, Mikuláš, Vánoce, Místo, kde žiji
Poznávám svět
Cíl: Porozumět společenskému a přírodnímu světu
Vzdělávací nabídka zaměřena na poznání přírodních dějů a jevů, poznání jejich podstaty a dopadu na okolní prostředí a člověka.
Příklady témat: Roční období, Na louce, U vody, Počasí, Na statku, Ve městě
Vytvářím svůj svět i svět kolem sebe
Cíl: Rozvoj aktivity
Činnosti s aktivitami ovlivňující životní prostředí i společnost ve které dítě žije, rozvoj tvořivosti, zodpovědnosti za své činy, aktivní řešení situací.
Příklady témat: Den dětí, Den Země, Vánoce, Velikonoce, Česká republika, Letem světem