Edukativně stimulační skupiny jsou programem, který si klade za cíl komplexní a systematický rozvoj předškolních dětí. Hravou formou podněcuje schopnosti, dovednosti a funkce důležité pro zvládání trivia (tj. pro budoucí čtení, psaní, počítání). Snaží se v dětech probouzet zvídavost, pomáhá jim postupně si zvykat na cílenou práci, soustředit se na činnosti úkolového typu, pracovat a komunikovat v kolektivu, dodržovat pravidla atd.
K tomu, aby se dítě naučilo správně a bez problémů číst, psát a počítat, je zapotřebí souhry mnoha schopností a funkcí. Tyto si můžeme rozdělit do několika oblastí:
Je třeba mít na zřeteli, že uvedené oblasti od sebe nelze oddělovat. Tyto oblasti se vzájemně podmiňují, podněcují a prostupují. Jeden podnětový materiál, jedno cvičení má tak přesah do více oblastí (rozvíjí více schopností zároveň). Kromě poznávacích kompetencí v programu Edukativně stimulačních skupin jsou rozvíjeny i další neméně důležité předpoklady pro školní práci. Nenásilným způsobem učíme dítě osvojovat si pracovní návyky, ke kterým patří záměrná koncentrace pozornosti, smysl pro povinnost, uvědomování si toho, že je úkol třeba dokončit. Zároveň si dítě procvičuje i svoje sociální a komunikační dovednosti. Učí se lépe respektovat autoritu, pracovat pod jejím vedením, komunikovat s ní, ale také s ostatními dětmi, dodržovat určitá pravidla činností a sociálního chování. Program skupin je rozvržen do 10 lekcí. Každá lekce má svou pravidelnou strukturu, jednotlivé činnosti se střídají a navazují na sebe. Postupuje se po krocích od jednoduššího ke složitějšímu, od snadnějšího k obtížnějšímu, od dílčího ke komplexnějšímu.
Ve skupině pracuje maximálně 8 dětí. S dítětem je vždy přítomen jeden z rodičů, a to zpravidla ten, který s ním doma více pracuje. Rodič je pokaždé seznámen s cílem a významem prováděné činnosti. Přítomnost rodiče je velmi důležitá.
Skupiny jsou určeny pro všechny děti, u kterých je vhodné, aby absolvovaly systematickou předškolní průpravu, včetně dětí, které jsou ohroženy počátečním školním neúspěchem.
Fotogalerie: